Συνεντεύξεις του Φιλοποίμενα Φίνου

Συνεντεύξεις του Φιλοποίμενα Φίνου

    • "Ο Μεγιστάν της έβδομης τέχνης - Μέρος Α"

      Περιοδικό: "ΕΠΙΚΑΙΡΑ", 1971
      Δημοσιογράφος: Σούλα Αλεξάνδρου

      Η ιστορία τού ελληνικού κινηματογράφου είναι η ιστορία του Φιλοπόιμενα Φίνου. Η και το αντίθετο. Αν θελήσεις να μείνεις αντικειμενικός κριτής, είναι αδύνατον να μην παραδεχθείς πως η μια ..."

    • "Ο Μεγιστάν της έβδομης τέχνης - Μέρος Β"

      Περιοδικό: "ΕΠΙΚΑΙΡΑ", 1971
      Δημοσιογράφος: Σούλα Αλεξάνδρου

      Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης, ο Φιλοποίμην Φίνος μιλά με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα για τον ίδιο και για τις αποφάσεις που πήρε, για τους σταρ, την τηλεόραση και το μέλλον του ..."

Λόγια για τον Φίνο

    • Γιάννης Δαλιανίδης

      "Ο Φίνος ξόδευε απλόχερα τα χρήματά του για τη βελτίωση των νέων τεχνικών. Δεν δούλευε για το κέρδος. Το μόνο μέλημά του ήταν πως θα κάνει καλές ταινίες."

      Γιάννης Δαλιανίδης (Σκηνοθέτης)

    • Αλίκη Βουγιουκλάκη

      "Η ζωή του Φίνου ήταν ο κινηματογράφος, οι ηθοποιοί που δουλεύαμε μαζί του, οι τεχνικοί του, το επιτελείο του."

      Αλίκη Βουγιουκλάκη (Ηθοποιός)

    • Κώστας Βουτσάς

      "Μπροστά στο σωστό αποτέλεσμα δεν λογάριαζε ούτε χρήμα, ούτε χρόνο, ούτε κόπο. Για αυτό και η Φίνος Φίλμ ήταν Χόλυγουντ και οι άλλες εταιρείες έκαναν απλά παραγωγούλες."

      Κώστας Βουτσάς (Ηθοποιός)

    • Παντελής Βούλγαρης

      "Σε όλη τη διαδρομή που είχα στη Φίνος Φιλμ, η σχέση μου με τον Φίνο ήταν σχεδόν πατρική. "

      Παντελής Βούλγαρης (Σκηνοθέτης)

    • Μάνος Κατράκης

      "Έκανε το χρέος του σαν άνθρωπος, σαν δημιουργός και σαν Έλληνας. Το έθνος του χρωστάει πολλά και η τέχνη πολύ περισσότερα."

      Μάνος Κατράκης (Ηθοποιός)

    • Ζωή Λάσκαρη

      "Αν δεν υπήρχε ο Φίνος, δεν θα υπήρχα ούτε και εγώ. Στο Φίνο χρωστάμε οι περισσότεροι ηθοποιοί την ύπαρξή μας."

      Ζωή Λάσκαρη (Ηθοποιός)

    • Νίκος Κούρκουλος

      "Η λατρεία του Φίνου για το σινεμά ήταν πρωτοφανής και αυτό είναι κάτι που δεν το είχα δει ποτέ στη ζωή μου και δεν πρόκειται να το ξαναδώ."

      Νίκος Κούρκουλος (Ηθοποιός)

    • Νίκος Κούνδουρος

      "Μια φορά ο Φίνος μου είπε μια σπουδαία κουβέντα: «Αν δεν ήμουν εγώ, δηλαδή οι ταινίες μου, εσύ, Νίκο, δεν θα είχες εργαστήρια να εμφανίσεις το υλικό σου, δεν θα είχες στούντιο να κάνεις την ηχοληψία σου, να εμφανίσεις τις ταινίες σου». Είχε απόλυτο δίκιο, γιατί ο Φίνος συντηρούσε για μας, τις μηχανές, την υποδομή ολόκληρη. Και όταν λέω «μας» εννοώ έναν περιορισμένο κόσμο που κάναμε ένα άλλο είδος κινηματογράφου."

      Νίκος Κούνδουρος (Σκηνοθέτης)

    • Ντίνος Δημόπουλος

      "Ο Φίνος είχε πάθος. Αν υπήρχε έδρα κινηματογράφου στην Ακαδημία, ήταν ο μόνος που τη δικαιούταν."

      Ντίνος Δημόπουλος (Σκηνοθέτης)

    • Φρίξος Ηλιάδης

      "Η λαμπρή πορεία της Finos Film φάνηκε από την πρώτη ταινία που γύρισε ο ίδιος ο Φίνος σαν σκηνοθέτης."

      Φρίξος Ηλιάδης (Σκηνοθέτης)

    • Νίκος Καβουκίδης

      "Δεν έκλαψε ποτέ γιατί δεν είχε χρήματα. Έκλαψε όμως όταν έπεσε μια μήχανη και έσπασε, ενώ ήξερε ότι μπορούσε να τη διορθώσει."

      Νίκος Καβουκίδης (Φωτογράφος)

    • Γιάννης Δαλιανίδης

      "Το βασίλειο του Φίνου ήταν το στούντιο. Εάν τον έβγαζες από τη Χίου ήταν σαν το ψάρι έξω από το νερό. Ποτέ του δεν ενδιαφέρθηκε για τα οικονομικά του. Αυτό είναι ένα άλλο μυστήριο. Έκανε τις πιο εμπορικές ταινίες και πάντα ήταν χρεωμένος. "

      Γιάννης Δαλιανίδης (Σκηνοθέτης)

    • Αλέκος Αλεξανδράκης

      "Δεν νομίζω να υπήρξε ηθοποιός που έπαιξε σε ταινία του Φίνου και να μην τον αγαπούσε. Τον σεβόμασταν και τον αγαπούσαμε για το μεράκι και για το πάθος που είχε στη δουλειά του."

      Αλέκος Αλεξανδράκης (Ηθοποιός)

    • Αλίκη Βουγιουκλάκη

      "Τον Φίνο δεν τον ενδιέφερε η οικονομική επιτυχία, απλά η επιτυχία της ταινίας."

      Αλίκη Βουγιουκλάκη (Ηθοποιός)

    • Κώστας Φέρρης

      "Όλοι μας κουβαλάμε τον Φίνο μέσα μας γιατί και όσοι δεν μαθητεύσαμε κοντά του, μαθητεύσαμε σ’ αυτούς που δίδαξε ο Φίνος."

      Κώστας Φέρρης (Σκηνοθέτης)

    • Τζέλλα Φίνου

      "Ποια μεγαλύτερη δημοσιότητα και καταξίωση των προσπαθειών του, από τις προβολές των ταινιών του επί τοσα χρόνια στην τηλεόραση και με τόση μάλιστα θεαματικότητα. "

      Τζέλλα Φίνου (Σύζυγος Φ.Φίνου)

    • Μαρικαίτη Καμβασινού

      "Ο Φίνος ήταν ένα σύνθετο φαινόμενο, ένας συνδυασμός εξαιρετικής οξυδέρκειας, πάθους, αδιάλειπτης προσπάθειας για το τέλειο, και αλάνθαστης σχεδόν διαίσθησης. "

      Μαρικαίτη Καμβασινού (Συγγραφέας)

    • Ντίνος Κατσουρίδης

      "Ποτέ δεν σταμάτησε μπροστά στο κόστος μιας δουλειάς, από τη στιγμή που θα μπορούσε να γίνει καλύτερη. "

      Ντίνος Κατσουρίδης (Σκηνοθέτης)

    • Μάρθα Καραγιάννη

      "Όταν πας σε μια δουλειά και βλέπεις τον πρώτο, αυτόν που έχει τη δουλειά, να είναι εκεί στις 8 το πρωί και να φεύγει στις 12 το βράδυ, είναι πολύ μεγάλη υπόθεση, γιατί ξέρεις ότι αυτό που κάνει είναι ψώνιο, αγάπη, λατρεία."

      Μάρθα Καραγιάννη (Ηθοποιός)

    • Βαγγέλης Γκούφας

      "Είχε μια φοβερή διαίσθηση στο να διαλέγει συνεργάτες και ηθοποιούς για τις ταινίες του."

      Βαγγέλης Γκούφας (Σεναριογράφος)

    • Μάνος Χατζιδάκις

      "Πάντα με συγκινούσε, γιατί είχε πάθος για την δουλειά του. Ποτέ δεν τον είχα δει να κάθεται πίσω από ένα γραφείο, μα πάντα να μαστορεύει με τους βοηθούς του. Πολλές φορές σαν ήθελα να τον δω και μου λέγανε ότι βιδώνει ή ξεβιδώνει ένα μηχάνημα, έφευγα γιατί ήξερα πως για αυτόν ήταν ιερή στιγμή."

      Μάνος Χατζιδάκις (Συνθέτης)

    • Γιάννης Δαλιανίδης

      "Ο Φίνος είχε αρετές σαν άνθρωπος και σαν συνεργάτης που δεν τις βρίσκεις εύκολα..."

      Γιάννης Δαλιανίδης (Σκηνοθέτης)

    • Αλίκη Βουγιουκλάκη

      "Ήταν τόσο καλός άνθρωπος που τον εκμεταλλεύονταν όλοι. Όχι οι ηθοποιοί, προς Θεού. Οι ηθοποιοί τον τρέμαμε και τον πιστεύαμε. Ό,τι έλεγε ο Φίνος ήταν νόμος."

      Αλίκη Βουγιουκλάκη (Ηθοποιός)

    • Δημήτρης Χόρν

      "Μου φαίνεται απίστευτο που χάθηκε ένας άνθρωπος τόσο ζωντανός και τόσο αφοσιωμένος στον Ελληνικό κινηματογράφο."

      Δημήτρης Χόρν (Ηθοποιός)

    • Τάκης Βουγιουκλάκης

      "Όσοι πέρασαν και διάβηκαν την πόρτα του Φίνου, την πόρτα της Φίνος Φιλμ, βγήκαν αναβαπτισμένοι στο χώρο που λέγεται κινηματογράφος."

      Τάκης Βουγιουκλάκης (Σκηνοθέτης)

    • Δημήτρης Παπαμιχαήλ

      "Ο Φίνος είχε μια διορατικότητα, έβλεπε. Ήταν φοβερά ήρεμος άνθρωπος και όλοι οι ηθοποιοί του ένιωθαν σιγουριά και ασφάλεια κοντά του."

      Δημήτρης Παπαμιχαήλ (Ηθοποιός)

    • Ιάσων Τριανταφυλλίδης

      "Για μένα ο Φιλοποίμην Φίνος ήταν πάντα μια ξεχωριστή μορφή. Μοναδική και μοναχική στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, σημαντική στη διαμόρφωση του νεοελληνικού πολιτισμού."

      Ιάσων Τριανταφυλλίδης (Δημοσιογράφος)

    • Μαίρη Χρονοπούλου

      "Δημιούργησε πολλούς καλλιτέχνες, μας έδωσε ψωμί να τρώμε και όλοι του οφείλουμε πολλά γιατί μας έκανε αυτό που είμαστε σήμερα."

      Μαίρη Χρονοπούλου (Ηθοποιός)

    • Κώστας Βουτσάς

      "Ο Φίνος ήταν άρχοντας. Εξαιρετικός άνθρωπος. Πήγαινε κάθε Δευτέρα στους κινηματογράφους που θα παίζονταν οι ταινίες μας και διόρθωνε τις μηχανές προβολής όπου χρειαζόταν. "

      Κώστας Βουτσάς (Ηθοποιός)

    • Μιχάλης Κακογιάννης

      "Ήταν ευσυνείδητος άνρθωπος και νομίζω απ’ τους πιο καταρτισμένους τεχνικά ανθρώπους που έχω γνωρίσει σε όλο τον κόσμο. Αυτοδίδακτος αλλά άξιος!"

      Μιχάλης Κακογιάννης (Σκηνοθέτης)

    • Νίκος Κούρκουλος

      "Ο Φίνος δεν ήταν ένας απλός παραγωγός ταινιών. Ήταν καλλιτέχνης και λάτρευε τους ηθοποιούς. Ήταν ο δεύτερος πατέρας μου."

      Νίκος Κούρκουλος (Ηθοποιός)

    • Μάρθα Καραγιάννη

      "Ένας σπουδαίος άνθρωπος που αγαπούσε την Τέχνη πολύ - απόδειξη ότι βοήθησε πολλούς νέους κινηματογραφιστές τότε. Ήξερε ο Φίνος ότι δεν θα βγάλει χρήματα από αυτές τις ταινίες, τις έκανε όμως, γιατί είχε δει το ταλέντο του σκηνοθέτη, ήθελε να βοηθήσει νέα παιδιά."

      Μάρθα Καραγιάννη (Ηθοποιός)

    • Παύλος Τάσιος

      "Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί στον ελληνικό κινηματογράφο που να μπορούν να ισχυριστούν πως ξέρουν κάτι που δεν το έμαθαν στη Φίνος Φιλμ. Από πού αλλού να το μάθουν;"

      Παύλος Τάσιος (Σκηνοθέτης)

    • Τζένη Καρέζη

      "Ο Φίνος ήταν για μας ο πατέρας μας. Εύχομαι σε όσους ξεκινήσουν τώρα την σταδιοδρομία τους, να συναντήσουν στο δρόμο τους ανθρώπους με το ήθος, τη δύναμη και την κατάρτιση του Φίνου."

      Τζένη Καρέζη (Ηθοποιός)

    • Φρίξος Ηλιάδης

      "Ο Φιλοποίμην Φίνος είχε την τεχνική αρτιότητα να γυρίζει ταινίες που γινόντουσαν επιτυχίες."

      Φρίξος Ηλιάδης (Σκηνοθέτης)

    • Ερρίκος Ανδρέου

      "Ο Φίνος ήταν ο πιο μερακλής παραγωγός ταινιών που είχα ποτέ γνωρίσει και συγκέντρωνε γύρω του τους πιο ταλαντούχους συνεργάτες. Είχε έναν εγωϊσμό και ήθελε να κάνει πάντα το καλύτερο."

      Ερρίκος Ανδρέου (Συγγραφέας)

    • Γιάννης Δαλιανίδης

      "Είχε την απόλυτη γνώση της τεχνικής του κινηματογράφου και η μεγάλη του φιλοδοξία ήταν να έχει όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες που να είναι τεχνικά άρτιες. Με την οργάνωση που είχε ο Φίνος ήταν φυσικό η ποιότητα των ταινιών να είναι πάρα πολύ καλή."

      Γιάννης Δαλιανίδης (Σκηνοθέτης)

    • Μαρικαίτη Καμβασινού

      "Έζησε σχεδόν ασκητικά, και ο τρόπος της ζωής του συμπλήρωνε τη σοβαρότητα του έργου του. "

      Μαρικαίτη Καμβασινού (Συγγραφέας)

    • Σαράντος Καργάκος

      "Ήταν πολυτάλαντος, ιδιοφυής, φίλος των πάντων και πάντων απτόμενος. Ό,τι ήταν η Τσινετσιτά για τη Ρώμη ήταν η «Φίνος Φιλμ» για την Ελλάδα."

      Σαράντος Καργάκος (Ιστορικός)

    • Σμαρούλα Γιούλη

      "Ο Φίνος φρόντιζε και την τελευταία λεπτομέρεια... Δεν του άρεσαν οι κοσμικότητες και τα σχετικά. Από τα εργαστήρια και το πλατό πήγαινε κατευθείαν σπίτι του."

      Σμαρούλα Γιούλη (Ηθοποιός)

    • Κώστας Καζάκος

      "Ο Φίνος μεγάλωσε πολλές γενιές, έζησε και δημιούργησε την άνοδο του Ελληνικού κινηματογράφου"

      Κώστας Καζάκος (Ηθοποιός)

    • Τζέλλα Φίνου

      "Μόνο εγώ ξέρω πόσο βαθύ ήταν το πάθος του και πόσο μοναδικές ήταν οι ικανότητές του στη δουλειά του. "

      Τζέλλα Φίνου (Σύζυγος Φ.Φίνου)

    • Νίκος Καβουκίδης

      "Τα πιο πολλά μηχανήματα, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της Finos Film, τα συντηρούσε ο ίδιος ο Φίνος. Του άρεσε να τα λύνει, να τα ανοίγει και να τα επισκευάζει."

      Νίκος Καβουκίδης (Φωτογράφος)

    • Κλέαρχος Κονιτσιώτης

      "Έχω την εντύπωση ότι μαζί του σχεδόν τελείωσε και ο Ελληνικός κινηματογράφος."

      Κλέαρχος Κονιτσιώτης (Παραγωγός)

    • Βαγγέλης Γκούφας

      "Αυτό που πάντα θα θυμάμαι από την συνεργασία μου με τον Φίνο, είναι ο ίδιος ο Φίνος γιατί ήταν ένας άνθρωπος θετικός και με πολλές ευαισθησίες."

      Βαγγέλης Γκούφας (Σεναριογράφος)

    • Νίκος Μαμαγκάκης

      "Ο Φίνος ήταν ένας πολύ γλυκός άνθρωπος, ένας σινεμάνιακ. Ήταν ένας ιεραπόστολος, όπου το σινεμά ήταν η θρησκεία του. "

      Νίκος Μαμαγκάκης (Μουσικός)

    • Γιώργος Καβουκίδης

      "Πολλές φορές βλέπαμε μαζί με τον Φίνο ταινίες συγκινητικές και τον έβλεπα που έτρεχαν τα δάκρια του. Με τα παιδιά ήταν παδί. Αφεντικό δεν ήταν ποτέ. Συμβούλευε τα παιδιά, τους ανθρώπους. Δούλευε μέρα νύχτα. Είχε έρωτα με τον κινηματογράφο."

      Γιώργος Καβουκίδης (Φωτογράφος)

    • Νίκος Ξεπαπαδάκος

      "Ο Φίνος ήταν αυτό που λέμε καλοπληρωτής. Κάποια φορά χρειάστηκα και μου δάνεισε ένα χιλιάρικο και δεν δέχτηκε ποτέ να του το επιστρέψω. Αξέχαστος!"

      Νίκος Ξεπαπαδάκος (Μακιγιέρ)

    • Ζωή Λάσκαρη

      "Μετά τον θάνατο του Φίνου, τελείωσε για μένα ο κινηματογράφος."

      Ζωή Λάσκαρη (Ηθοποιός)

    • Αλέκος Σακελλάριος

      "Δεν μένει πιά παρά να τον θυμόμαστε…"

      Αλέκος Σακελλάριος (Σκηνοθέτης)

Ο Μεγιστάν της έβδομης τέχνης - Μέρος Α

Περιοδικό: "ΕΠΙΚΑΙΡΑ", 1971 - Δημοσιογράφος: Σούλα Αλεξάνδρου

Η ιστορία τού ελληνικού κινηματογράφου είναι η ιστορία του Φιλοπόιμενα Φίνου. Η και το αντίθετο. Αν θελήσεις να μείνεις αντικειμενικός κριτής, είναι αδύνατον να μην παραδεχθείς πως η μια περνά και γράφεται μέσα από την άλλη.

Κύριε Φίνο μιλήστε μου για εκείνη την πρώτη μεταπολεμική περίοδο, τότε που όλα έδειχθαν πως τα πράματα θα βάδιζαν έναν άλλον δρόμο, ακόμη και στον κινηματογράφο.

Ναι, ήταν μία εποχή έξαρσης και ανασυγκροτήσεως. Ελπίζαμε πως θα φτιαχθούμε, θα πάμε μπροστά. Διαψευσθήκαμε.

Αν μετρήσουμε τα χρόνια από το ΄45 ως σήμερα έχουμε 27. Σ΄αυτό το διάστημα, που δεν είναι ευκαταφρόνητο, ο ελληνικός κινηματογράφος βάδισε το δρόμο που έπρεπε;

Παραπάνω απ΄ότι έπρεπε. Πέστε μου μια ανάλογη πορεία σε άλλη χώρα.

Μήπως είστε επιεικής; Ο ιταλικός κινηματογράφος δημιούργησε μεταπολεμικά αριστουργήματα κι ένα κινηαμτογραφικό κίνημα που ούτε να μιμηθούμε καταφέραμε μέχρι σήμερα.

Ναι, αλλά αναρωτηθήκατε τι ήταν ο ιταλικός κινηματογράφος πριν τον πόλεμο; Και πόση κρατική βοήθεια είχε μετά; Εμείς ήματε έξη-επτά εκατομμύρια ρακένδυτοι και πεινασμένοι, χωρίς τεχνική ή πολιτιστική παράδοση. Ας μην έχουμε παράλογες απαιτήσεις. Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούσαμε ήταν ήταν αυτά που οι άλλες χώρες είχαν τοποθετήσει στα μουσεία.

Kύριε Φίνο, ας προχωρήσουμε από τα μηχανήματα στους ανθρώπους. Το έμψυχο υλικό είναι που κυρίως βαραίνει και κάνει θαύματα.

Κι αυτό ήταν χωρίς παράδοση. Ό,τι ξέραμε τα ξέραμε από ένστικτο. Ωστόσο με τον ερασιτεχνισμό δεν κάνεις θαύματα.

Ποια ήταν όλα αυτά τα χρόνια η επίσημη κυβερνητική πολιτική απέναντι στην έβδομη τέχνη;

Ανύπαρκτη. Μόνο επί υπουργίας Μάρτη οι αρμόδιοι σταμάτησαν να γελάνε ακούγοντας για ελληνικό κινηματογράφο.

Περάσαμε, ωστόσο, από μία περίοδο κάποιας ακμής σε μια άλλη τέλειας παρακμής. Από μια χρονολογία και ύστερα, άρχισαν οι συνταγές «κλισέ», η θεματολογική μίμηση. Εξαφανίστηκε ακόμα και η διάθεση για κάποια ποιότητα.

Δεν θα απαντήσω, γιατί θα πρέπει να θίξω συναδέλφους.

Ας περιοριστούμε τότε στις δικές σας ταινίες. Παλαιότερα είχαν μια μικρή ή μεγάλη σχέση με την ελληνική πραγματικότητα. Ακόμα και τα μελό ήταν πιο κοντινά και πιο  ανθρώπινα από τις δήθεν κοινωνικές ταινίες αμερικάνικου τύπου, που στήνουν είδωλα ψεύτικα και ανεδαφικά.

Στην περίοδο που αναφέρεσθε, γύριζα μια-δυο ταινίες το χρόνο. Τώρα γυρίζω δώδεκα-δεκατρείς. Μέσα σ’ αυτές προσπαθούμε και μια-δυο καλύτερες. Χρειάζεται να τροφοδοτήσουμε τους δύο χιλιάδες πελάτες του κυκλώματος. Τα βασικά μας μόνο έξοδα φτάνουν τις 500.000 την εβδομάδα. Πως θα υπάρξουμε αν κάνουμε πειράματα με ταινίες τέχνης και χάνουμε χρήματα; Αυτό είναι δουλειά του κράτους. Ύστερα, αυτά τα σενάρια που δεν άρεσαν σε σας, άρεσαν στο κοινό.

Σύμφωνοι. Οι προτιμήσεις του κοινού είναι φυσικό να παίζουν ρόλο καθοριστικό στην παραγωγή σας. Ωστόσο, στην διαμόρφωση της αισθητικής του κι εσείς παίξατε το ρόλο σας. Έχετε, λοιπόν, κάποιο μέρος της ευθύνης.

H ευθύνη ανήκει στο κράτος. Εκείνο θα διαμορφώση το γούστο και την αισθητική του κοινού, ξεκινώντας από την Παιδεία. Πως λέει «πάρτε εκατομύρια και φτιάχτε ξενοδοχεία». Ο δικός του ρόλος είναι εκπολιτιστικός. Εγώ είμαι επαγγελματίας. Φροντίζω να μην κάνω καμιά απάτη. Έχετε την απαίτηση να μιλήσουμε για ποιότητα όταν στην ΥΕΝΕΔ στέλνουν γράμματα και απειλούν πως θα κάνουν παρέλαση με μαύρες σημαίες αν εκτελεστή η Μαρίνα Ψάχου; Όταν αυτό είναι το κοινό, κι όταν το κράτος δεν κάνει τίποτα, γιατί θα γίνω εγώ ο «πιονέ»; Το εμπόριο είναι παντού ιδιο. Και στις γαλλικές εργατικές συνοικίες αγνοούν τον Γκοντάρ και τον Ρεναί. Μόνο που υπάρχει εκεί μια Σορβόνη, πολιτιστικό επίπεδο ανεβασμένο, αγωνία για την παιδεία.

Και το μεράκι κύριε Φίνο; Εκείνο που σας έκανε να κατασκευάσετε σχεδόν με τα χέρια το πρώτο σας μηχάνημα; Πέθανε οριστικά, εξαφανίστηκε από τις οικονμικές ευθύνες;

Αυτό αφορά εμένα κι όχι αυτούς που θέλουν να το εκμεταλλευτούν. Σε μία εποχή που ούτε καν υπήρχε η σκέψη για ταινίες ποιότητος, εγώ γύρισα την «Νεκρή Πολιτεία». Αν δεν ήταν αριστούργημα, εν τάξει, όμως μόνο αυτή την πρόταση είχα τότε. Και την πίστεψα. Ήταν μια περίοδος που είχα χρήματα στο συρτάρι μου. Τάδωσα και τάχασα κι ούτε έβαλα μυαλό. Γύρισα τους «Παράνομους» του Κούνδουρου, μπήκα συμπαραγωγός στο «Ποτάμι» που δεν παίχτηκε ποτέ και συνέχισα με «Το πρόσωπο της Μέδουσας» που ήταν αποτυχία.

Αυτές οι παρενθέσεις είναι η δικαίωσή σας;

Είναι παρενθέσεις ακριβά πληρωμένες.

Ωστόσο, το οικονομικό θέμα δεν μου φαίνεται να σας ενδιαφέρη ιδιαίτερα. Αλήθεια σας αποκαλούν μεγιστάνα. Είσθε;

Δεν είμαι και πραγματικά δεν με ενδιαφέρει να μαζέψω χρήματα. Ζω άνετα κι αυτό μου φτάνει, δεν έχω απογόνους, κι όσα κερδίζω πάλι στη δουλειά τα τοποθετώ.

Ο Μεγιστάν της έβδομης τέχνης - Μέρος Β

Περιοδικό: "ΕΠΙΚΑΙΡΑ", 1971 - Δημοσιογράφος: Σούλα Αλεξάνδρου

Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης, ο Φιλοποίμην Φίνος μιλά με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα για τον ίδιο και για τις αποφάσεις που πήρε, για τους σταρ, την τηλεόραση και το μέλλον του κινηματογράφου.

Σαν επιχειρηματία, άλλοι σας θεωρούν επιτυχημένο κι άλλοι αποτυχημένο. Λένε πως δεν τολμήσατε να ξανοιχθείτε στην ξένη αγορά, να απομακρυνθείτε από το κοινό της ελληνικής συνοικίας.

Επιχειρηματίας είμαι μάλλον αποτυχημένος. Πετυχημένος είμαι μόνο σαν τεχνικός. Όσο για τόλμη, είμαι συμπαραγωγός στην «Ηλέκτρα». Κέρδισα μάλιστα στο φεστιβάλ των Καννών το πρώτο βραβείο για την ποιότητα του ήχου, έχοντας συναγωνιστάς Αμερικανούς, Άγγλους και Γερμανούς. Απόπειρες έγιναν. Μόνο που για να γίνωνται συχνότερα πρέπει να αντέχει ο μπεζαχτάς. Και δεν αντέχει πάντα.

Κύριε Φίνο, γιατί δεν γυρίσατε το «Λάθος» του Σαμαράκη; Λέτε συχνά πως δεν υπάρχουν σενάρια.

Πιστεύετε πως θα το αφήσουν να γυριστή, ακόμη και με τη ξένη εταιρία; Ύστερα μόνο το «Λάθος»; Χρόνια τώρα σκοντάφτουμε στη λογοκρισία. Το 1948 κινδύνεψα να πάω φυλακή γιατί γύρισα μια ταινία όπου γυναίκα Έλληνος αξιωματικού ερωτεύεται Γερμανό.

Κατηγορείσθε ότι κατασκευάσατε είδωλα, σε μία χώρα που το βιοτικό και το πολιτιστικό της επίπεδο κάνει αυτούς τους μύθους επικύνδυνους και φυσικά αδόκιμους. Αυτά τα είδωλα, τώρα που ο ελληνικός κινηματογράφος περνά κρίση, στρέφονται εναντίον σας. Παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ποιότητα της παραγωγής και στο κόστος της και σας προσάπτουν την κατηγορία πως εσείς φταίτε για την καλλιτεχνική πορεία τους. Παράδειγμα η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Νομίζω πως έλεγε κάτι σχετικό σε πρόσφατη συνέντευξή της στο περιοδικό μας. Αλήθεια, άνθρωπος έξυπνος, δεν προείδατε τους κινδύνους; Τι σας ανάγκασε να προχωρήσετε στη δημιουργία ειδώλων;

Θα αρχίσω λέγοντας τι με ανάγκασε. Η ανυπαρξία σεναρίων. Αν έχω ένα γερό σενάριο, δεν έχω ανάγκη από σταρ. Ένα μέτριο σενάριο όμως που στηρίζεται σ’ ένα σταρ θα φέρει χρήματα. Αναγκαίο κακό λοιπόν, μια και δεν γίνεται αλλιώς. Όσο για τις ευθύνες, που καταλογίζουν οι σταρ στους παραγωγούς, είναι κωμικό. Γιατί παίρνανε τα χρήματα; Εγώ είμαι έμπορος. Αυτό πουλάω. Εκείνοι που είναι καλλιτέχνες ήθελαν τα σπίτια και τα αυτοκίνητα με ξένα κόλλυβα; Κανένας πρωταγωνιστής δεν είναι υποχρεωμένος να γυρίση σενάριο που δεν του αρέσει. Και είμαι έτοιμος να δημοσιεύσω το συμβόλαιο, αν υπάρχη κάποιος που να αμφισβητή τα λόγια μου. Πρέπει κάποτε να μπουν τα πράματα στη θέση τους. Ευθύνη δεν έχουμε για τους καθιερωμένους. Άσε που στους νέους εγώ δεν επέβαλα ποτέ να γυρίσουν ταινία που δεν ήθελαν. Ας μη λένε, λοιπόν, πως τα πήραμε στο λαιμό μας τα παιδάκια. Ήξεραν τι έκαναν. Και χαίρομαι τον Κούρκουλο, γιατί είναι θαυμάσιο παιδί κι έχει το θάρρος να ομολογή πως γυρίζει ταινίες για να κάνη το θέατρο που θέλει.

Η εταιρία σας, ωστόσο, δεν ανανέωσε το έμψυχο υλικό της. Οι ίδιοι άνθρωποι γυρίζουν, χρόνια τώρα, τις ίδιες ταινίες με τους ίδιους ηθοποιούς.

Προσπαθούμε πάντα. Δεν είναι εύκολο να βρίσκης ανθρώπους. Άλλους απορροφά η τηλεόραση, το εύκολο ψωμί, με άλλους δεν συμφωνείς. Μπήκα συμπαραγωγός στην ταινία του Αγγελόπουλου, όχι για να του κάνω χάρη, αλλά γιατί την πίστεψα. Και σκέφτηκα σαν έμπορος πως είναι μια ταινία που θα δουλέψη.

Θα ήθελα να μιλήσουμε για τον θεατή Φίνο. Τον ιδιώτη, όχι τον παραγωγό. Τι ταινίες βλέπει, ποιες προτιμά;

Δύσκολο να απαντήσω. Θα έλθω σε αντίθεση με όσα είπα. Ωστόσο θα προχωρήσω. Κατ’ αρχήν βλέπω όλες τις ταινίες επαγγελματικά. Σαν ιδιώτης χαίρομα το «Χιροσίμα, αγάπη μου», αλλά αρνούμαι το «Πέρυσι Μαρίεμπαντ». Απολαμβάνω τον «Δράκο» του Κούνδουρου, αλλά δεν μου αρέσει η «Μέδουσα» του ιδίου. Μ΄άρεσαν ακόμη και «Οι γυμνοί στο δρόμο» που δεν δούλεψαν.

Χαίρομαι για το θεατή Φίνο. Αλήθεια, πέστε μου, αυτά τα χρόνια, τόσοι και τόσοι πέρασαν από κοντά σας. Κάποιους θα αγαπήσατε περισσότερο. Ποιοι είναι;

Δεν μπορώ να σας απαντήσω. Θα γίνω κακός με άλλους. Ο Χορν οπωσδήποτε ήταν ένας θαυμάσιος συνεργάτης, για να πάμε στους παλαιότερους. Για τους πιο νέους, το μόνο που μπορώ να πω, είναι πως τρέφω μι αδυναμία στη Ζωίτσα. Παρά τα λάθη που μπορεί να κάνη.

Αυτός ο κόσμος του άγχους και της ψευτιάς που σας περιβάλλει σας άφησε τελείως αλώβητο; Δεν είδα ποτέ να κάνετε κοσμικές εμφανίσεις, να κυκλοφορήτε με «αυλή» ανθρώπων, να εμφανίζεστε, έστω, έξω από το χώρο της εταιρίας σας.

Όλα αυτά δεν βρίσκω να έχουν καμιά σημασία. Δεν με έθελξαν ποτέ.

Μένει να μιλήσουμε για την εισπρακτική κρίση που σας απειλεί. Για την τηλεόραση που λέγεται πως τη δημιούργησε. Τι θα κάνετε, ποιος είναι ο δρόμος σωτηρίας;

Κατ΄αρχήν δεν πιστεύω πως για την κρίση φταίει η τηλεόραση. Κρίση ποιότητας έχουμε. Θα ξαναπώ αυτό που είχα πει πριν από καιρό και που τόσο παρεξηγήθηκε. Ο ελληνικός κινηματογράφος βρίσκεται «εν πολλοίς» κάτω του μηδενός. Πρέπει να γυρίζουμε καλύτερες ταινίες με θέματα πιο ενδιαφέροντα, με ερμηνείες καλύτερες, πιο καλά σκηνοθετημένες. Δεν μπορούμε να ζητήσουμε να κατέβει το βιοτικό επίπεδο, για να αφήσει ο κόσμος τα κέντρα, τη βόλτα και τις ταβέρνες και να γυρίσει στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ούτε να κλείσει η τηλεόραση. Αλλά να τον τραβήξουμε με ταινίες καλύτερες.

Και οι σταρ; Tι ρόλο παίζουν εμπορικά αυτήν την κρίσιμη ώρα;

Σχετικό. Αυτό που βαραίνει στην ταινία είναι η ιστορία. Ύστερα η σκηνοθεσία και μετά ο ηθοποιός. Βοηθά κι αυτός όταν βοηθιέται. Μια ταινία καλή, χωρίς εμπορικό όνομα, θα δουλέψει. Μια κακή ταινία, όσο εμπορικός κι αν είναι ο πρωταγωνιστής, δεν θα δουλέψει. Είναι κάτι απλό και απόλυτα σωστό.